An Khoooorrrr - wat & thom

21 januari 2014 - Siem Reab, Cambodja

Hallo beste mensen, we hebben een wereldwonder gezien;  1 vd 7 of 8  of anders iets van unesco-lyst oid; tempelkompleks ANKHOR. We waren 2 van de jaarlykse 2 miljoen bezoek[st]ers.

Niet te verwarren met onze punkvrienden van ANKHOR WAT, legendaries tussen 1986+1990. Maar google-tube ze 'ns en als je toch bezig bent lykt me n leuk achtergrondmuziekje; holiday in Cambodia   van de Dooie Kennedy's.

Wel meteen onze duurste  ;-]  dag ook; $ 20 pp entree en nog een tientje erby voor versnaperingen, waarvoor een kanaakie hier al overbetaald zou zyn. Ook hebben we er 30 km voor gefietst, want het komplex is ongeveer 10 x 20 km2.

Sogges om 7.30 op pad [jaja Ruub] naar de Temple van Angelina Tomb Raiders Jolie. Ze was niet tuis, maar dat is n gaaf jungle zoitje. Rondom zie je kontinu oerwoud en af+toen tempel/ruine/hoop [bak]stenen/bouwval  [streep door wat van toepassing =].

ta prohm

Kwa fietsen hadden we erover voorgedacht en toen we ons weg vervolgden naar ANGKOR THOM waren we tegen 11 uur op de helft van onze km's. De middag zou n makkie moeten zyn. THOM is een komplekx van 3x3 km2 met tempels, bravoer, protsery en pronk. Maar ach, toeniesdertyd woonden r ca.  1 miljoen mensen [t ryk was groot van t jaar800 tot 1400], dus werkslaven zat.

bayon angkor thom

Begin vd middag kwamen we langs een heuvel, waarbovenop uiteraard weer een tempel. Dat vinden veel toeristen gedoe, dus wy lekker rustig n kwartiertje omhoog gelopen. Op 60 m hoog ken je net over het oerwoud heenkyken. En ze voorspelden ons zicht op t grote meer middenin Combodja [30 km ver weg]. En inderdaad ''yes, my friend'' - nix te zien. Na een km of 5 nix dan smog.

Nog net te zien een wateropslagbassin wat in de 11e eeuw gemaakt was; stel je ff voor; 2 x 8 km2, met dyken van 4 m' hoog !!!!!! Best veel water toch.

De andere kant op zagen we alvast ons laatste doel van vandaag; ANKHOR WAT, het highlight van alles [zeggen ze]. Dus afdalen, fietsen en schrikken; DUIZENDEN toeristen.

toeristenmassa @ angkor wat

Wat is die WAT; eerst een slotgracht van 1,5 x 1,5 km in t vierkant, zo'n 100 m breed, de diepte heb ik nie getsjekt. De Cambodjaan die we drin gooiden zag je niet meer terug, dus dieper als 1,50 m.

Dan een gebouw met een basis van ca. 1x1 km2, heeeeeeeel veeeeeeeel steen, niet perse mooi [lelyk?!] en uiteindelyk zo'n 60 m hoog. Maarja, wy weten t nie echt.

angkor wat

Nog 6 km naar huis fietsen; 17 uur tuis, does en 18 uur begon onze biertyd [pas].

Cambodje zittr byna op, we gaan weer naar ThaaiLand. Tot L8er.

Nog enkele AMAZING dingentjens;

1. We willen nu 200 km naar t Noorden, daar loopt gewoon n weg, maar daar komt byna nooit iemand [zeggen ze], dus dat kost $ 100, dan ben je er na n uur of 5 [dus minimaal 6]. Nu gaan we eerst 200 km naar t Westen [4 uur], slapen daar, de volgende dag met een pisbocht van 350 km NoordOost [6 uur], alles by mekaar voor $ 20 rarara lalala.

2. Hier nieuw brilletje gekocht met [hans alders eat your heart out - geen 2e gratis, maar] 51-komma-6478 % korting.

3. We zitten hier in n hotel''kamer'' van 4 x 14 meter; soms kennik son nie vinden nie. (note van de editor: vervolgens is de slaapkamer maar 3 x 3, de badkamer 3 x 1 waar je langs de lavabo en de douce (die alles natspettert) naar de wc moet.

mega zitkamer

En dat voor € 9 per dag [oke, + verplicht 2x ontbyt, maakt € 13].

4. WATER; how much is this bottle [anderhalve liter];  € 0,40  [das duur vinden we]. And this [halve litre]; Oh, € 0,10.  Okay. Thus 3 x een halve is minder als 1 x anderhalve. Ik pak 12 halve liters [n soort ''traytje''] en ze zeg; Yes sir, okay sir, for 12 is discount, joe pay only 8. Hebbik voor € 0,80  net 6 liter water gekocht en 4 anderhalve literflessen bleven € 1,60  !!?!!!?   We weten intussen alllang dat water ca € 0,02 per liter kost, maar die flessen hebben mensen tuis en zie je niet in winkels, dusja maarja.

5. vorige keer heeft niemand gewonnen [ingestuurd], maar toch nog maar weer n lastige [prys]vraag-soduko;

x6x x32 x7x

xxx 17x xxx

xxx x4x 3xx

8x7 xx5 xx1

6. parently advisory 18+

Waren de ''bargirls'' in T-land € 50 per nacht [en als ''vaste vriendin'' moet je ze van uit NL toch wel maandelyks € 500 sturen], hier in C-bodia redt je t by de ''hostesses'' in de bars wel met $ 40 per nacht resp. $ 400 per maand. [stiekum; de vrouwen in C zyn nog mojjer ok as in T].

angkor wat

Nieuwe website: www.fretensonja.nl

1. Barbara:
    21 januari 2014
    Ik heb weer lol gehad. Fret, bedankt voor het lachen.
  2. E.hogenboom:
    26 januari 2014
    Wat en leuk verhaal van jullie vrij willersdag.
    Het andere is ook leuk,net wat Barbara schrijft even lachen.
    Was 26 Jan. weer thuis erg leuk geweest,ik heb nog 2 foto's
    via mijn Ai-pad gestuurd maar ik weet niet of het gelukt is.XX