TOTAAL - OVERZICHT + FEITJENS EN EIGENAARDIGHEDEN

26 maart 2015 - Nakhon Ratchasima, Thailand

Jaja, daar zijn we [al]weer, hoogstwaarschijnlijk voor de laatste X. Na 3 weken 3de-wereld Laos, nog n laatste week in Nakhon Ratchasima (ook wel Korat), de 2e stad kwa grootte v Thailand. Ineens n wereld v verschil. Hier doen we nog n week "nix" = uitrieleksen. Over een paar dagen vliegen we naar huis [als alles vlgs huidige plenning gaat]. Om jullie van de ''vraag'' af te houden; ''hoe was t?'' bijgaand wat info. Lees ook ons gehele blog nog eens: http://fretensonja.reislogger.nl/archief, bekijk de footoos: http://fretensonja.reislogger.nl/foto, en ons [logische] roetepad:http://fretensonja.reislogger.nl/kaart. Dan kunnen we wat gerichter praten.

Anders vragen wij wel aan jullie; ''En hoe was t hier? Nog roddels?''. (en dan niet zeggen dat we niks gemist hebben!)

Feitjes;

4 landen hebben we aangedaan (maar leken er wel 6)

150 nachten zijn we van huis geweest

43 hotels/guesthouses hebben we verblijdt.

11.000 km gereisd (waarvan ongeveer 800 lopend, 200 fietsend, 7500 met de local bus, 1250 vliegend en 1250 met de trein)

1 kakkerlak[je] binnenshuis gezien, gevangen en buiten gelaten. (wel een keer duizenden kakkerlakken op straat gezien, nadat de ghostbusters van de ongedierte bestreiding wat gifbommetjes in de rioolputten pleurden)

0 bus- of treinongelukken meegemaakt (wel een fiets vs brommer ongelukje en een uitglijden van een trapje ongelukje, beide son natuurlijk).

800 foto's gemaakt (waarvan 160 voor jullie op blog geplaats)

20 reisverslagen voor jullie, waarop u 75 reacties hebt gegeef

63 boeken gelezen (sonja) resp. 30 boeken gelezen (fret)

999 bier op = byna 3,5 p.p.p.d.

16 graden laagste temperatuur ('s nachts in noord vietnam)

38 graden hoogste temperatuur (in laos) - [realfeel zei 43 gr.]

Kwa geld konden wij hier rondreizen voor [ongeveer-omhoog-afgerond; slapen12, eten12, drank8, visums2, vervoer3, roken1 + diversen1 =]  € 39,- voor samen per dag. Als je hier een paar weken op vakantie komt, reken dan voor alles 3x zoveel en de post diversen kan met ekskursies, aktiviteiten en entreegelden behoorlyk hoog worden. Als t echt moet [budgetreis], schrap alkoholdrankroken en slaap ''local'' of in zalen met gedeelde does/wc en t moet kunnen voor € 12,- p.p.p.d.. Vergeet je tikket niet.

Overige eigenaardigheden/opvallendheden per "land"

Noord Vietnam: crazy maar te gek druk Hanoi en ga r 100 km vanaf voor prachtige natuur, bergen met aktieve trekkings en aan de oostkant beginnend strandtoerisme. Pas op, kan (heel) koud zyn.

varen tam coc

Zuid Vietnam: te gek en crazy druk Saigon en gadur 100 km vanaf voor enorme groene en blauwe Mekong-delta. Rust en nog ruster. Tropiesch. Net ten noorden v HCMC nog mooi heuvelgebied.

can tho river

Midden Vietnam: ideaal voor strandvakanties, mooie oude stadjes (wat er tenminste na de amerikaanse bommen nog staat), de bestandslyn, grotten en bomkraters zyn nog n (of 2) daggie sightseeing waard. Naar links (westen/Laos) prachtig groen heuvelgebied.

danang beach

Vietnam algemeen: In dit land was het vergeleken met cambodja en laos het makkelijkst om te drinken en eten tussen de locals. Behalve de streetfood etenstentjes vond je hier ook typisch vietnamese "restaurants", met aluminium tafels en plastiek stoelen, waar de locals tussen 5 en 6 na hun werk komen om te drinken en te eten (drinken zonder eten doen ze nooit) met collega's, vrienden of familie. Bier gaat per kratje (fles) of doos (blik) en wordt vermengd met behoorlijk wat ijs. Lege blikjes, servetjes en etensresten gooi je gewoon op de grond, wat soms resulteerd in n waar slagveld.

zooitje na t eten   lekker eten   zooitje onder tafel

Camodja: stof evveriewhere. Maar te gek en toerisme is boeming, waardoor alles steeds makkelyker gaat. Ze vinden wel datje hierdoor meer moet betalen. Maar hebben dan ook alles; kultuur, steden/stadjes, strand en een niet altyd even fyne, maar wel interessante geschiedenis. Kan (heel) heet zyn.

stoffig banlung straatje

Laos: helaas wat achtergebleven in de vaart der volkeren. Wiens schuld?! De Laotiaan zegt "too much work is bad for brains, everything which is not fun, gives stress". De Fransen zeiden al "de Vietnammer plant ryst, de Cambodjaan verzorgt ryst en de Lao luistert hoe ryst groeit". Daardoor is er soms weinig, is het eten/toeristenvoer?! saai en eenzydig, maar men is toch behoorlyk vrolyk en "bezig". Alles kan zonder managementtreening minimaalst 2x zo sneller, maarja, och, tsja. Alles op zn belooppie. Hier ook geen helm op de brommert (nodig?), daardoor wel om de 10 km op de wegen met krytstrepen de omvang van mensen (inklusief brommert) omlyningen getekent. Is heeeel heeeet. Krtm; arm, simpel, geinig.

dorpje

Algemeen Azie: Overal zijn brommers te groot / mensen te klein, dus zitten ze met dr klioteoris op t puntje v h zadels as ze stil moeten staan met teen op de vloer. Dit zal wel zeer doen, dus liever nooit stilstaan, maar stapvoets prutsen is de insteek.

vietnam scooter

WIJ GROETEN U (met een selfie, hahaha)

tot snel

Nieuwe website: www.fretensonja.nl

1. Mies:
    26 maart 2015
    Mooie samenvatting! Ik heb weer genoten van jullie avonturen :) Tot snel moppies X
  2. E.hogenboom:
    26 maart 2015
    Het was geweldig te lezen hoe jullie het hebben gehad,tot volgende week.XX
  3. Barbara:
    26 maart 2015
    Hij was weer leuk. Op mijn werk ligt het systeem al bijna 2 uur plat dus welkome afwisseling. X
  4. Barbara:
  5. Jes:
    26 maart 2015
    Tot volgende week. Blij dat jullie weer bijna terug zijn! X
  6. Sil:
    Niks te doen zeker?? Wat een samenvatting! Tot snel!!! Xxx
  7. Jet:
    28 maart 2015
    Tnx voor de samenvatting, kunnen we het volgende week gewoon weer over nix hebben! Gezellig bij een biertje van 2 euries 50! Tot dan! xx