leven in the village

13 februari 2014 - Khon Kaen, Thailand

Istie weer = n x    [Jes ga r maar = ff rustig voor zitten].

We hebben onze intrek genomen aan de binnen-rand van een buiten-wyk. Wel weer een beetje een villa[bungalow]wykje. Naast ons = de wyk [in t Thaai  ''village''] veel leuker, dus dat [achter]pad daarnaartoe lopen we telkens. Soms lykt t wel [= echt zo] of die buurten [''ryk'' en arm] nix mixen.

Een volgende x meer over [ge]bouwen, maar ff kort; in onze wyk lopen er straten om de '40-'45 m [wonen denk veel duitsers] en staan er 20-25 huissies per ha. In the village hiernaast straten om de 30 m en 100 VRYSTAANDE!! huizen [met ruimte voor auto in tuin!] per ha. Hoe ze dat doen? Leg ik nog wel s uit, maar think r but 's about that over na.

ons wijkkie in KK

By de bungalows; = nix niets te doen nie, saaje boel. In the village; ik denk zo'n 2000 huissies. Bijna alle huisjens op hoeken van straten zyn ''winkel''; supermarktjetje/taartbakker/drinksjop/accuvuller/bandenplakker/brommersleutelaar/wasserette/kapperster/enzovoortsverderenmeer.

Tog konnik byna geen kapper vinden. Alle kappersters durfden niet [slegs for frauwen] en de mannenkapper had denk ff pauze. Ineens wilde r wel 1 t doen en na veel lol met dr buurvrouw oid ben ik voor € 1,- weer retestrak.

Verder 10-tallen stalletjes met eten/fruit/groente. Ze hebben natuluk allemaal tzelfde, maar zoals ze hier zeggen ''same same but different''. Of wy denken dat ze t hebben, bestellen t en de gevleugelde uitspraak ''no have'' verbaasd ons nog regelmatig.

De eveneens 10-tallen restaurantjes hebben we nog langeniet uitgeprobeerd. Ook omdat we in huis zelf kunnen koken; een maand ''zonder'' groente moet een beetje gekompenseerd worden.

ons wijkkie in KK

Door de buurt rydt ook OV; elke 5 minuten een open bussie waar je met 8 inkan [of 10] [of 12] [of 15 kan ook] [net]. Voor € 0,20 zyn we middenin de grote stad. Of ergens anders, maak geen zak uit waar je in- of uitstap, t is 0,20. Er zyn 22 lynen, ze ryden routes van 10 a 20 km lang; alles = 0,20. Nouja, na overstappen moet je wel opnieuw betalen.

Een enkele rassistiese hond vinnik altyd jammer. Doen nojt nix nie, tottur n blanke voorby kompt; grommen en blaffen ze keihard.

Velen hebben geen wasmasjien; te duur of geen ruimte, maar ... bij [vele] wasserettes kun je soms was brengen en andere dag droog [as je wil, gevouwen e/o gestreken] wir ophalen. Maar meestal staan r alleen masjienes buiten, je pleurt alles erin, poejer drby en de hoeveelheid Bahtjes zoals aangegeven [zie foto € 0,35 of 0,50]. Na n uur haal je t op/eruit en hang t tuis op.

De stad KhonKaen zelf trouwens is ok wel leuk; tussen een ringweg van 50 km in t rond [gedeeld door pi = 15 km doorsnee] is ruimte zat voor 300.000 mensen. Plus 4 meren. En natuurlyk n vliegveld. Dat heef elke stad hier, al gaan er soms maar 2 of 3 vliegtuigjes per dag [naar BangeKok]. En er is HET PRoffice from the first minister. Dan nog n kantoor van de provinsjale politie, een kantoor van de regio-politie, een kantoor van de stadspolite en voor de tourist-police ook nog een kantoor. Nog een stuk of 5 grote markten, alle grote MALLS, vlakby t treinstation vele hotels en enkele megahotels [idd naast de hoerenbuurt].

Als hollander ok ff over t weer. Afgelopen week hebben we net an overleefd; overdag n dikke 35 [klein nulletje bovenaan de regel] C en snags 25 graad. Nu weer lekker tegen de 30 en snags tegen de 20.

gemeentepils en [gooi maar in mn] wasmasjien

Hoe te overleven; in de sgaduuw en VEEL drinken. En das t laatste wattik vandaag wil vertellen; DRINKWATER. Hier echt gemeentepils [foto]. We hadden ze eind oktober in BengCock al gezien, maar toen durfden we r niet aan. Dus kochten we 1,5 literflessen voor € 0,50. Later vonder we uit dat je wat luguberder merken ook voor de helft kon kopen, dat deejen de Thaajen ok, dus wy ok; ging priem. Soms zie je in de winkel ''evian'' ofzo voor 2 euries staan ?!?! Wie koop dat?!!?  Toen we ons 1-ste huissie huurden, kochten we kratten van 20 liter-flessen voor € 0,70 per krat. In ons 2-de huissie kochten we 20liter-zjerriekens voor € 0,35 per sjerrycan. Nu lopen we met onze eigenste 1,5 literfles naar de gemeentepilsautomaat lang de kant vd weg [om de 50 m staat er 1 -voor 100 huizen-], je gooit een muntje van 2,4 €-sent erin en hopsakeesjes; vol.

Rest my u n hete ValenteinsDag te wensen en denk aan ons.

Nieuwe website: www.fretensonja.nl

14 februari 2014
    Happy Valentine. Ik denk aak jullie hoor. X
  3. E.hogenboom:
    15 februari 2014
    Beetje laat met mij reactie,maar ik denk wel aan jullie hoor.
    Hoe gaat het Sonja,al weer opgeknapt?
    Het is weer een heel lang verhaal en ik moet het altijd twee
    keer lezen voordat alles in mijn grijze hersen cellen een plaats
    hebben. maarwe komen er wel.nog geen foto van de spullen er is was iets niet goed met de poten.Fijn weekend. XX